מודל ERP הקלאסי נועד לתת מענה אחיד לכל הצרכים הממוחשבים של הארגון כדוגמת ניהול קשרי לקוחות, ניהול מלאי, ניהול רכש, ביצוע פעולות פיננסיות , שיווק וכדומה. אף על פי שהמונח ERP נטבע כבר בשנות התשעים, שנות האלפיים הביאו עימן שינויים רבים נוספים שהגדילו את היכולות של תוכנת ERP ומתחו אותה לגבולות חדשים.

בינה עסקית – Business Intelligence

כיום מרבית מערכות ה – ERP כוללות גם מערכת בינה עסקית (BI). תפקידה של המערכת היא להתמודד עם נפחי המידע ההולכים וגדלים בצורה טובה יותר. מערכות ה – BI של היום יודעות כיצד לכרות את המידע החשוב ביותר ולנתח אותו בצורה חכמה על מנת להציג דוחות אפקטיביים יותר ובכך להקל על תהליך קבלת ההחלטות בארגון. לעיתים הן יכולות לחזות שינויים עתידיים על סמך ניתוח נתונים היסטוריים והצגת מגמות.

מעבר למודל תוכנה כשרות (SaaS)

אם בעבר מרבית מערכות ה – ERP ישבו בתוך השרתים של הארגון או אפילו במחשבים שונים שחוברו באמצעות מודמים פשוטים, היום נהוג להעביר חלק מהתשתיות למודל תוכנה כשרות. המשמעות היא שהתוכנה עצמה נטענת ממחשב מרוחק (נקרא גם מחשב ענן) אשר מבצע את העיבודים  השונים. הארגון או החברה משלמים רק עבור זמן שימוש או רישיונות שנתיים. מדובר בחיסכון גדול למדי בעלויות ובמיוחד בצורך לגבות ולשמור את הנתונים באופן מקומי.

שימוש במודלים דמויי web

כהמשך למעבר של תוכנות ה – ERP למודל תוכנה כשרות ולרשת האינטרנט , כך גם יותר ויותר מודלים פנימיים של ERP הפכו להיות יותר ויותר דומים לאתרי אינטרנט. לדוגמה, מודל הויקי שנמצא בבסיסה של ויקיפדיה, משמש כמודל לרכיבי ERP העוסקים בשיתוף מידע גלוי וסמוי (המידע העובר בין העובדים ואינו מתועד בדרך כלל). באופן דומה, מודלים דמויי צ’ט וסקייפ החליפו לאט לאט את מערכת שליחת ההודעות המיושנת.

לסיכום, אין ספק כי העשור הקרוב ימשיך ויציב אתגרים נוספים בפני החברות המתמחות במתן פתרונות ERP, במיוחד בכל הקשור לרשתות חברתיות. הגבול ההולך ומטשטש בין המידע הארגוני למידע האישי ובעיות הפרטיות הנובעות מכך, יאלץ את החברות הללו למצוא פתרונות יצירתיים שיאפשרו לשמור על חיסיון המידע מבלי לפגוע בתחושת החופש אותה מעניקה הרשת.