כל מנהל יסכים כי ניהול העסק שלו אינו דבר פשוט. מעבר לדאגה היומיומית להתנהלות השוטפת, אינספור נתונים ומשתנים נכנסים לתוך משוואת הניהול. עקב כך, ברור כי דרוש מסד נתונים, שחורג בהרבה מטבלאות ה הבסיסיות. בדיוק לצורך זה, פיתחה ענקית התוכנה מייקרוסופט את תוכנת האקסס, ויצרה מקצוע חדש- מתכנת אקסס

ראשית: מהי תוכנת האקסס?

הנקודה הראשונה שיש להבהיר היא, שעל הנייר, תוכנת אקסס נחשבת לפשוטה לתפעול, בעיקר ביחס לאלטרנטיבות המוצעות כיום בשוק. יש לה מספר תפקידים עיקריים: בראשון, כאמור, היא מהווה מסד נתונים רחב היקף ומתקדם. כמו כן, הרי שמדובר כאן בתוכנה המאפשרת תכנות לכל דבר ועניין, כולל בשפות אחרות. מכל אלה ניתן, כמובן, להפיק דוחו”ת מסוגים שונים, שחיוניים לכל ארגון באשר הוא.

ואגב, היבט חשוב נוסף של תוכנה חשובה זו הוא היכולת לשלב את פעילותה עם תוכנות חשובות אחרות. במילים אחרות: כל עולם הארגון העסקי נכנס לו כאן לתוך משוואה אחת, כיאה לעידן הטכנולוגי בו אנו חיים. והיחיד שמסוגל “לפתור” אותה הוא אדם הבקיא בתכנות אקסס.

קווים לדמותו של המתכנת המצוי

כאן ניתן אולי כבר להבין מדוע התמונה ה”פשוטה” עלולה להפוך להיות למורכבת. מסד הנתונים משתנה בכל רגע נתון, ונדרש למעשה להתאים אותו במידה המקסימאלית לצרכי העסק, החברה או הארגון. היות ונדרש להכיר את התוכנה לעומקה כדי למצות את הפוטנציאל שבה, הרי שאותו מתכנת חיצוני מהווה את המפתח לייעול תהליכי החברה כולה.

המתכנת לרוב הוא שיבנה את מסד הנתונים עצמו, מבחינת סוגי המשתנים, השדות, הקטגוריות, החישובים וכן הלאה. פעולה זו אורכת לרוב כשבוע, ולאחריה המתכנת עשוי בהחלט להעניק הדרכה על המסד הנבחר לאחד מעובדי המקום, ואף ללוות את תפעול המערכת באופן שוטף. כך, עם הזמן למעשה הופך האקסס לבסיס הפעילות של החברות, ומתכנת האקסס לאחד הגורמים המרכזיים בדרך לכך.

אז איך בוחרים מתכנת?

ברחבי האינטרנט, מצויים לא מעט מדריכים שמציגים הוראות שימוש באקסס. אולם, אלה יהיו ברמה הבסיסית, ובכל מקרה לא יכללו את הידע התיאורטי הנדרש להתאמת התוכנה לצרכים מסוימים. מתכנת אקסס מקצועי, לעומת זאת, עבר הרבה יותר מאשר הכשרה של ממש בתחום: הוא יודע לאפיין את המערכות על פי מאפייני העסק, בקיא בעיצוב שלהן, מתמחה בפיתוח תוכנות משלימות וכן הלאה.

כשם שנדרשת התאמה של התוכנה לארגון, נדרשת גם בחירה מושכלת של המתכנת עצמו. חשוב לראות כי הוא בקיא ביצירת תוכנת ניהול מסוג זה לארגונים, רצוי באותו סדר גודל: מתכנתים מקצועיים יוכלו בוודאי להציג רשימת לקוחות ענפ